Grădina prin ochii ştiinţei
16 februarie 2022

Proiect propus şi implementat de Asociaţia Părinţi în Dialog.

Echipaj de proiect Științescu: 

  • Luminiţa Nica: coordonatoarea proiectului, responsabilă în comunicarea cu părinții şi coordonarea mentorilor
  • Ana Fiţ: mentor activităţi de reflecţie, coordonator comunicare
  • Dacian Bujor: mentor pentru realizarea sistemului de irigaţii
  • Diana Rotaru: mentor pentru experimente în grădină
  • Brigita Almaşi: mentor activităţi artistice
  • Olivia Sprengel: mentor activităţi artistice și de reflecţie

Copiii au lucrat în grădină și au învățat, experimentând despre:

  1. Grădină și mediul din jur: observăm și imităm natura
  2. Mulcire și compostare
  3. Descompunători – consumatori – producători
  4. Viermi – râme: anatomie și stil de viaţă
  5. Insecte: ciclu de viață. Pradă – prădători. Păianjenii, călugărița, buburuza. Observații la microscop.
  6. Culoare pentru polenizatori – plantăm flori
  7. Familii de plante: Cucurbitacee și Solanaceae: studiu, observații, redare prin desene

Copiii au fost implicaţi direct în dezvoltarea designului şi programării unui  sistem de irigare automat al grădinii.

Desfășurarea de experimente în grădină:

  • Reflexia, refracția luminii
  • Realizarea unui curcubeu și înțelegerea formării lui
  • Fenomene termice (evaporare, condensare)
  • Eroziunea solului și importanța plantelor în stoparea acestui fenomen
  • Fotosinteza și experiment de extracție a clorofilei
  • Celula – unitatea de bază a tot ce este viu – observaţii la microscop.
  • Ce este PH-ul, experiment cu antocianine
  • Surse de energie și modalități de obținere
  • Energia eoliană – cum o captăm, cât de uşor este să o folosim

Principii de nutriție – picnic cu ce s-a cules din grădină

În fiecare zi, după fiecare activitate, copiii au avut ocazia să continue descoperirile pe subiect sau să reflecteze asupra celor învățate, prin activități artistice:

  • Ateliere de reprodus plante, fenomene și insecte după ce le-au observat și studiat
  • Ilustrație botanică prin diverse tehnici
  • Dezvoltarea unui boardgame bazat pe ciclul de dezvoltare a albinelor

Activități de reflecție

În prima zi copiii au primit un jurnal, pe care l-au folosit pe parcursul celor 2 săptămâni pentru notițe și însemnări, desene, activități de reflecție. La finalul proiectului fiecare copil a avut un „desfășurător” a celor mai importante momente pentru el, din acest proiect.

Una din metodele învățării experiențiale este invitația la reflecție asupra celor experimentate. Astfel la finalul fiecărei zile, copiii au avut câte o activitate specifică de reflecție bazată pe artă (storytelling, teatru de improvizație, doodling) și natură (plimbări mindful, land art, soul poetry).

De asemena şi picnicul din ultima zi a fost o invitație la reflecție despre beneficiile unei grădini și a grădinăritului urban.

Cele mai apreciate activități ale proiectului au fost sumarizate într-o revistă ce va servi în viitor ca sursă de inspirație pentru profesori, părinți sau copii. Revista este disponibilă online, dar a fost distribuită în comunitate şi sub forma printată. Puteţi răsfoi Revista Grădina prin ochii ştiinţei, aici.

„M-a surprins plăcut cum au decurs lucrurile și cum s-au completat și integrat activitățile mentorilor. Curgerea informațiilor, a descoperirilor făcute de copii direct în natură și folosirea subiectelor de studiu direct din grădină au făcut ca timpul să se contracte.” Brigita Almași, mentor

„Un moment pe care mi-l amintesc cu drag: lecția despre mulcire, uimirea copiilor când văd cu ochii lor cât de multe beneficii are acoperirea pământului cu paie și entuziasmului lor în a pune în aplicare ce au învățat.” Liana Drăghici, mentor

„M-au bucurat interviurile pe care copiii le-au luat grădinarilor. Motivația pe care au simțit-o (din libertatea de a adresa orice întrebare stârnită de curiozitatea lor pentru grădină), spontaneitatea și informațiile împărtășite au făcut să fie un moment tare fain.” Ana Fiț, mentor

„Mi-a plăcut când am studiat insectele și când am făcut experimentele cu Diana. Am încercat și eu să le fac acasă” Miruna, 10 ani

 

Buget alocat din Fondul Ştiinţescu: 11.405 RON 

 


Programul Ştiinţescu este implementat la Timișoara de Fundaţia Comunitară Timişoara și susținut la nivel național de Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR. Au făcut posibil fondul în 2021: Hamilton Central Europe, părtaș la poveste, încă de la înființarea programului la Timișoara, în 2018; HELLA România, partener local din 2019, Romanian-American Foundation, finanțator strategic național şi DS Smith, finanţator de proiect.

Science Fair by Științescu Timișoara&CodeKids
Ştiinţescu Timişoara – calendarul evenimentului şi cum te poţi implica