ArheoAstro Exploratorium
Propus de Societatea Română pentru Astronomie Culturală
Obiectivul general al proiectului vizează recrearea câtorva din descoperirile istorice în domeniul astronomiei, prin realizarea de experimente, puzzle-uri și instrumente astronomice DIY, în jurul a patru teme: (1) Soarele și stelele; (2) Pământul, Luna și Planetele; (3) Eclipsele și Timpul; (4) Megaliții și primul telescop.
Seria de evenimente online va fi unică prin complexitatea ei în abordarea astronomiei pentru copii, iar o pagină web dedicată va conține instrucțiuni de realizare a instrumentelor și parcurgere a pașilor, pregătind astfel părinții și copiii în strângerea materialelor necesare în cadrul evenimentelor interactive online.
Cel puțin 60 de copii vor vizualiza cerul prin intermediul programului Stellarium, dar și a imaginilor din telescopul astronomic și microscop transmise în direct sau înregistrate, învățând elementele principale ale cerului și vor primi o scenă digitală cu un traseu de parcurs, prin întrebări, folosind Stellarium, construind machete sau rezolvând puzzle-uri.
Valoarea finanțării din Fondul Științescu: 10.000 lei
Lapsus Laboratory 3.1
Propus de Asociația Lapsus
Obiectivul general al proiectului vizează stimularea creativității artistice și familiarizarea cu dispozitive digitale și principii zero waste prin proiecte interactive de asamblaj artistic-tehnologic.
Lapsus Laboratory va iniția un open call pentru atragerea unui colaborator pe partea de inventică și tehnologie, cu experiență în electronică și programare (Arduino, Raspberry Pi), pentru dezvoltarea de proiecte artistice și educaționale, printre subiectele de studiu fiind: hiper-modernitate, uman și artificialitate, rețele, impact ecologic al tehnologiei.
Munca de inventator / cercetător științific în cadrul Lapsus va presupune crearea unui rover cu 4 roți bazat pe Arduino (line follow, obstacle avoiding) care va locui în sala expozițională a Lapsus și va putea fi controlat prin internet de oricine, așa cum e controlat rover-ul Curiosity de pe Marte de NASA, pentru a interacționa cu lucrări artistice din Lapsus, precum și colaborarea la dezvoltarea unui robot-kit original Zero, cu scop de învățare dedicat copiilor. Nu în ultimul rând, se va alătura echipei de proiect în lucrul cu copii, în cadrul unor sesiuni de video classroom, ca parte din procesul de asamblarea robot-kit-ului.
Valoarea finanțării din Fondul Științescu: 10.000 lei
Pixel_ART
Propus de DIGITAL:CANVAS
Obiectivul general al proiectului vizează dezvoltarea abilităților creative în arta digitală, pentru 50 de elevi, prin 15 ateliere creative. Elevii vor învăța tehnici de utilizare a mediului digital.
Pentru inițiatori este important ca elevii să fie interesați de arta digitală și dornici de a experimenta mediul pixelilor într-un mod creativ și interactiv. Între calitățile lor trebuie să se afle curiozitatea, deschiderea spre artă și experiment, plăcerea de a desena sau de a se exprima vizual prin culoare sau design.
Atelierele vor avea pe lângă partea practică și o introducere teoretică, cu exemple concrete despre proiecte artistice și posibilități de creație în arta digitală. Atelierele vor pune accentul pe creația digitală 2D și 3D, design graphic și ilustrație, precum și pe proiecte VR (Virtual Reality) și AR (Augmented Reality). Mentorii vor fi disponibili online și între cursuri pentru a răspunde eventualelor întrebări din partea elevilor și să-i ghideze. Proiectul cuprinde și organizarea unui eveniment de prezentare a creațiilor digitale originale ale copiilor.
Valoarea finanțării din Fondul Științescu: 9.550 lei
Robotica online
Propus de Coder Dojo Giroc-Chișoda
Obiectivul general al proiectului vizează înțelegerea conceptelor de bază necesare programării folosind kit-uri educaționale Raspberry/Arduino/Lego educațional.
Pe lângă activitățile de tip Maker, seturile de bază și extensie vor fi folosite pentru activități care înlesnesc înțelegerea conceptelor de bază necesare programării. Activitățile sunt concepute pentru a permite dezvoltarea unor proiecte finale, care vizează realizarea unor mecanisme autonome, unele complet controlabile prin programe create de elevi.
Proiectul include și crearea unui website pentru copii, cu diverse proiecte de robotică, prezentate pas cu pas. Toate întrebările și răspunsurile vor fi vizibile pentru toți cei 15 – 20 de participanți, iar la completarea fiecărui pas, ei vor trebui să pună o poză sau codul sursă pentru verificare și abia apoi vor putea trece la pasul următor.
Prin acest proiect se încurajează creativitatea și dezvoltarea abilității de a colabora de la distanță.
Valoarea finanțării din Fondul Științescu: 8.340 lei
Second Life
Propus de Asociația Simultan
Obiectivul general al proiectului vizează inițierea elevilor de la Liceul de Arte din Timișoara în tehnologiile de fabricație digitală și limbaje noi folosite în arta contemporană, prin ateliere de fabricație hibridă, care îmbină obiectul fizic bricolat și colajul digital/virtual folosind tehnologia AR (Realitate Augumentată).
Noile generații de elevi aleg tot mai mult mirajul și spectaculozitatea noilor tehnologii în detrimentul metodelor clasice de educație. În acest sens, acest proiect mizează și pe recuperarea unor elemente stilistice din istoria artelor antice și clasice, arătând proveniența si recontextualizarea lor în designul retrofuturist, cyberpunk, steampunk, jocuri electronice, reciclare și piraterie.
75 de elevi ai Liceului de Arte din Timișoara vor fi implicați în întreg procesul de dezvoltare al proiectului, fabricând articole vestimentare, obiecte “wareable” parțial fizice, confecționate DIY si parțial virtuale, cu ajutorul AR și inventând fie un avatar, fie o armură virtuală sau amuletă protectoare, o ‘garderobă upgradabilă’ la nesfârșit.
Prezentarea publică a creațiilor se va face în cadrul unui website dedicat proiectului, conceput sub forma unei galerii virtuale.
Valoarea finanțării din Fondul Științescu: 10.000 lei
SeismoLab – Ghid virtual
Propus de Grupul de Inițiativă SeismoLab
Obiectivul general al proiectului vizează realizarea în incinta Observatorului Seismologic Timișoara, parte a Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pamântului (INCDFP), a unui Laborator Seismic interactiv, destinat elevilor din ciclul preuniversitar.
Seimo Lab se adresează elevilor din cliclul primar, gimnazial și liceal, care doresc să afle mai multe informații legate de domeniul seismologiei, începând cu noțiunile de bază și terminând cu elaborarea și testarea propriilor machete pe simulatorul seismic, ce utilizează forme de undă de la evenimente seismice înregistrate de rețeaua seismică a INCDFP.
Beneficiarii direcți ai proiectului vor fi trei clase de la Școala Generală nr.22 și două clase de la Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, alături de profesorii implicați. Prin achiziționarea unui seismometru orizontal educativ, ce va fi conectat la rețeaua seismică educativă deja existentă în România – RoEduSeis, elevii vor participa activ și la monitorizarea seismică a Banatului.
Valoarea finanțării din Fondul Științescu: 9.972 lei
“Viitorul după placul tău” – Colaborează. Cercetează. Creează.
Competiție pe teme științifice și tehnologice
Propus de Romanian Science Festival
În contextul pandemiei globale toată lumea vorbește despre o resetare, despre o nouă normalitate. Această schimbare de paradigmă poate fi navigată de adulți cu mai multă lejeritate. Dar ce faci când ești copil sau adolescent și vezi că toate reperele cu care ești obișnuit s-au schimbat? Toată lumea îți spune că nimic nu va mai fi ca înainte de pandemie, dar nimeni nu îți spune cum va fi de fapt. Ai întrebări și ești dezorientat. În această situație, îți mai rămâne o soluție – să-ți construiești tu singur viitorul.
Competiția „Viitorul după placul tău” dă șansa tinerilor să își deseneze singuri viitorul, imaginându-și că trăiesc în 2050.
Echipe formate din cel puțin 5 elevi vor avea oportunitatea să pregătească un proiect, sub îndrumarea unui mentor Romanian Science Festival (RSF), student sau cercetător român la universități de prestigiu din străinătate. Proiectele înscrise în concurs vor fi evaluate, urmând ca patru dintre ele să treacă în etapa a II-a, pentru punerea în practică a soluției propuse. Câștigătorii competiției vor fi desemnați atât de public, cât și de juriulul compus din reprezentanți RSF.
Valoarea finanțării din Fondul Științescu: 10.000 lei
VR Lab Remote
Propus de Grupul de Inițiativă CoderDojo@CDLoga
Obiectivul general al proiectului vizează crearea unui context multidisciplinar de educație nonformală, la distanță, în domeniul realității virtuale și augmentate, pentru aproximativ 40 de elevi, din toate ciclurile de nivel preuniversitar.
Se vor crea clase virtuale pentru fiecare grupă și un sistem de sistem de comunicare prin care elevii și mentorii să poată interacționa, fiecare copil primind, sub formă de împrumut, câte un dispozitiv de realitate virtuală pentru telefon, pentru 3 săptămâni.
Ședințele online vor începe cu inițierea în utilizarea echipamentelor VR: prezentarea echipamentelor, modul de utilizare corectă și modul de calibrare, totul susținut cu suport teoretic din optică: formare de imagini, tipuri de lentile, câmp vizual și optică geometrică. Vor urma apoi ședințele online de inițiere în programare pentru realitate virtuală și modelarea/simularea cu software specializat pentru grafică și aplicații 3D.
Copiii vor fi încurajați să folosească orice tip de software suportat de telefoanele lor mobile, pentru a dezvolta mici aplicații de realitate virtuală.
Valoarea finanțării din Fondul Științescu: 7.150 lei
Libertate. Posibilitate. Virtualitate.
Propus de Misc, centru de arte diverse
Ediția Științescu din anul 2020 se metamorfozează conform contextului actual generat de pandemia care a pus stăpânire pe viețile noastre. Activitățile cotidiene au nevoie de adaptări inventive și rapide pentru a ne putea satisface în continuare curiozitățile și pasiunile noastre. Ne aflăm cu toții într-un moment de impas, în care împărtășirea de cunoștințe și idei ne aduce laolaltă și ne încurajează să rămânem optimiști. Asta își propun și mentorii celor 9 proiecte științifice împreună cu tinerii implicați în activitățile – de data aceasta – din mediul digital, iar scopul nostru va fi acela de a urmări interacțiunea umană din această manifestare virtuală.
Obiectivul nostru principal este asistarea la procesul diferitelor activități, de la pregătirea kit-urilor de către mentori pentru fiecare participant, la conceptele și realizarea întâlnirilor și atelierelor în spațiile virtuale precum Zoom sau Google Meet, sau la parcurgerea sarcinilor DIY de către participanți, până la participarea la tururile virtuale, experiențele trăite într-o galerie virtuală, sau chiar interacționarea cu un robot interactiv. Documentarea noastră va consta în înregistrarea foto, video și audio a sesiunilor de ateliere prin participarea noastră remote și fizic, acolo unde este posibil, la activitățile propuse, precum și crearea de mini-reportaje pentru a surprinde evoluția și impresiile celor implicați.
Valoarea finanțării din Fondul Științescu: 10.000 lei